True, true! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nikki Hengeveld - WaarBenJij.nu True, true! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nikki Hengeveld - WaarBenJij.nu

True, true!

Door: Nikki Hengeveld

Blijf op de hoogte en volg Nikki

27 September 2016 | Australië, Melbourne

Ik zit dit keer in het busje, we worden opgehaald en moeten een uur rijden naar een selderie veld. Onkruid wieden! Één van m'n favoriete farm work baantjes.
Hoe het busje ruikt kan ik beter even achterwege laten, zoiets als 5 mannelijke wedstrijd rufters op de vroege morgen.
Want ja de wekker ging om 5:00am.
Ik doe m'n ogen dicht om nog even te chillen.. dan raakt een zonnestraal mijn gezicht.. ik kijk op en zie in de verte de zon opkomen met een prachtige oranje gloed over de bergen.
Foals met Numbers speelt in mijn oren, wat is de wereld toch oneindig mooi! En wat is er nog veel te zien! Had ik maar oneindige tijd ook!
Die bergen blijken later in de week mijn nieuwe thuis te gaan worden, waar ik op dat mooie momentje nog geen enig benul van heb.
Waar ik op ik op dat moment óók nog geen benul van heb is dat dit verhaal er ééntje recht uit mijn hart word.

Want ja, nightmares are dreams too.

Terug naar de aardappels. We werken voor een contractor. Deze bewuste man heeft zo'n 150 backpackers onder zich en is er één van 't type, niet zeuren maar werken, hard werken loont en ik ben almachtig.
En dat is ie, want elk sneu backpacker zieltje doet álles, écht álles voor het 2de jaar visum!
Wachten op een sms'je tot 8 uur savonds of je de gelukkige bent om morgen om 5 uur in de ochtend op te staan om god weet wat te gaan doen.
Twaalf uur naar voorbij rollende aardappels turen, onkruid wieden op de knieën tussen drie dagen oude selderie plantjes.
Acht dollar per dag betalen omdat de baas je een half uur later dan gezegd wegbrengt naar de boer 2 kilometer verderop!
Ja, álles voor de 88 dagen!

ALLES heb ook ik er voor over.

Sjors of nader door mij genoemd Ge-orge, te lang verhaal om uit te leggen, ontmoeten we in het caravan park.
Daar waar alle backpackers wonen.
Nikki en Marlou ook precies 1 week, want al snel hebben wij ons gezellige Alaska is er niks bij koude, met gaten erin, bevroren in de nacht met 4 dekens en 3 lagen kleding en geen heet water en betalen voor vieze douches trailerpark huisje omgewisseld. Voor een veel goedkoper en van alle gemakken voorzien shared house. Zo' wifi, een wasmachine, droger en een bult gezellige nauwelijks Engels sprekende Aziaten, das beter! Stukken beter!
Grapje hoor, want met Jenny en Wesley die zichzelf deze namen hebben gegeven omdat chingchanghoelahoep te moeilijk uit te spreken is voor de meeste Engelstaligen hebben we het echt wel leuk!
Zo'n lief en onschuldig stelletje! Het leuke daarvan is hoe open en ook verbaasd ze kijken naar onze manier van leven.
En wij leren weer veel over hun cultuur! Leuk!!
Zo was er dat moment, dat ze vertelde dat in China de meisjes allemaal naar een schoonheidsideaal leven, en geloof me, die is nog gekker en extremer dan die van onze westelijke cultuur.
Super dun en spierwit! Dat moet 't wezen..
Met een mond vol witte tanden en duidelijk geschrokken blik vraagt ze zich dan ook af of Marlou en ik geen spijt krijgen na het uitlepelen van een bak ijs.. per persoon!
Uh... neeuh..

Terug naar Sjors, die kent ons ondertussen zo goed dat hij zegt dat wij het wel leuk zouden vinden om een weekendje te spenderen bij de plek waar hij woont. 20 minuten van gatton, in de middle of nowhere.
Kampvuurtje, natuur, biertje! Ja, ik ben om!
Op een wilde vrijdag pub avond in gatton nodigen Lou en ik nog 2 vrienden uit (Sjors, mogen ze mee? Ja hoor! Okay!) en hopsakee, we trappen Patrick aan de volgende middag en komen met een auto volgeladen aan bij Sjors!
Ik ben ondertussen bijna een hartverzakking gekregen na het zien van de omgeving.
"Jij zei dat het mooi was, maar zooooooo mooi" ja ik ben in m'n sasje! Wat een plek.
Huppelend als 'n peuter tijdens een speurtocht ga ik, (yeah, really) en de rest op verkenning!
T'is al laat dus na het mooie zonsondergang momentje direct hout zoeken voor het kampvuur. Én 2 stenen waar we een barbecue van kunnen maken!
De mannen maken het vuur, grillen ondertussen op ongeloof van mij een giftige onschuldige voorbij sissende baby slang en de vrouwen bereiden het eten!
Hamburger en worst staat er op 't menu. Vooruit dan, voor deze keer.
Steven de 'boer' heeft nog verse koe van eigen land in de koelkast en dat proeven we ook!
Hoe hypocriet ook, de volgende dag sta ik oog in oog met zo'n lieve koe om haar hooi te voeren. Uit de hand! Zo lief!!!

Zo' dus, inmiddels zijn Marlou en ik in Sydney aangekomen en mis ik ongeveer 3,5 week aan reizen wat gelijk staat aan een halve bijbel aan ervaringen op papier. Heb nog heel wat te 'schrijven' dus.
Want ja.. ons farmwork avontuur hebben we ongewild eerder moeten stoppen.
Gelukkig zullen jullie inmiddels ook allang gewend zijn aan de onsamenhangendheid van mijn reis verhalen en snappen jullie nog precies waar ik het over heb, hé.. toch já!

Even weer over die bergen, daar waar ge-orge woont! Daar waren we dus op bezoek en ik dacht, HIER wil IK wonen!! Op een berg, met een uitzicht waar je noooooit gewend aan raakt, in een schuur, met 8 katten, 5 honden, koeien, paarden, hooi om op te klimmen, sunsets en rises elke dag weer! Geen twijfel over mogelijk, dit móét het worden!
Dus Sjors elk uur een berichtje sturen of hij nu al aan z'n baas heeft gevraagd of hij nog twee andere hulpjes kan gebruiken! Wat blijkt (tuurlijk) er gaan toevallig 2 mensen weg in de week waar we leven! Yehaaaaaa.... vlug vlug zorgen dat onze kamer aan anderen word verhuurd, de almachtige contractor vertellen dat we de volgende dag helaas niet meer komen en hup, alles weer in de pajero op naar.. ranuncullas!

Ranuncullas? Ja dat zijn boterbloemen maar dan in het groot, van die trouwboeket bloemen. Die we liever plat tegen de muur aan smijten dan ooit weer terug in een trouwboeketje zien... haha!! Grapje toch! Maar niet heus!
Zeven en een half uur lang voorovergebogen bloemen uit de grond trekken! Yess!! Maar dit is leuk, ach we krijgen er een once in a life time woonplek voor terug, oh en een goed loontje!
Neeh, geloof me! Hoe erg we de bloemen ook vervloeken op weer een hele dag dezelfde taak uitvoeren .. het is één van m'n mooiste ervaringen ooit!!

Want ik woonde in een schuur ergens boven op een berg en als ik 's ochtends de trap af liep om naar de buiten keuken te lopen voor een kopje thee.. dan zag ik bij de eerste stap de zon opkomen vanachter de bergen, millie de poes en alle 5 honden stonden me vrolijk op te wachten. Na een half uur kwam de "baas" met cowboy hoed en geweldig Australisch accent..
Tijd om aan het werk te gaan, achterop de ute staand richting het bloemenveld.. vanuit de achterbak van de auto was het uitzicht nog mooier.. onder in de vallei stond het veld weer vol met gekleurde bloemen! Vervolgens sta ik er met m'n muziekje in, in de zon, lekker bruin te worden onder het werk.. lachen samen met de rest, want saai en zwaar werk doen schept een band..
Aan het einde van de dag weer de bergen in, bloemen uitladen en de hooi berg opklimmen en met hartjes in de ogen voor me uit staren!! Wauw!!! Ik leef hier!! De zonsondergang en volle maan erbij.. en dan vragen mensen zich af of ik nooit heimwee heb.. ?!
Nee .. sorry maar nee .. nooit had ik het gevoel zo écht te LEVEN als nu!!

Een paar weekjes werken, geld sparen.. en we kunnen weer.. nieuwe dingen zien, nieuwe mensen ontmoeten, onbeschrijfelijk mooie plekken van de aarde bezoeken, vrij zijn!!
Geen rekeningen, huur, verplichtingen..
Want je werkt voor wat je nodig hebt en bent weer vrij!
Het was mijn droom, reizen en mijn leven, leven hoe ik dat wil, on my terms!
Living with my head in de roze wolkjes.. maybe, or maybe i don't , sparen voor later..
Later? Wat is later.. we leven NU!

Het doet me denken aan een gesprek dat ik had met iemand die een goede vriend was geworden tijdens het werken ergens. Hij vertelde over de doelen die hij had in het leven, en welke dingen hij wilde bereiken.. maar jij hebt dat niet zei hij, jij bent gelukkig in dit moment. Háh !! True AF !! How couldn't I be .. I'm living a life so many people dream of!

Okeuh.. um.. terug naar de grijze wolk in 't vrolijke verhaaltje! Ik moet terug naar Neder-nee-ik-wil-daar-niet-heen-land.
Want m'n karakter is sterker dan m'n lichaam en dat werkt dus niet helemaal jing en jang..
Godganselijke tranen lopen me over de wangen, der zou zowaar weer eens een flooding plaats vinden daar in de vallei!
Om een lang verhaal kort te maken .. alweer? Ja alweer.. schrijf nog wel eens een reis roman van achthondertachtig pagina's als ik tijd heb! |nooit|

Hals over het gore niet afgewassen thee kopje uit de keuken maken wij nieuwe plannen!! Want nee, dat samen leven met die Franse jongens was uit hygiënisch oogpunt echt niet zo fris.. maar ach Nikki en Marlou zijn nog steeds de moeilijkste niet! Pleur zonder moeite mijn vieze van gebakken ei met kaas voorziene vork boven op het afwas himalaya gebergte in de wasbak. No probs!
Met de natte vieze zand vloer in de douche had ik dan wel weer wat meer moeite.. maar ja.. kunt niet alles hebben hé?!
Het werk is voor mijn tere lijfje dus veel te zwaar en ik ben de medicijnen helemaal zat!! Bijwerkingen ga ik maar niet dieper op in..
Ik kap ermee!! BAM! Dat voelt goed.. of toch niet .. slik.. want de pijn is niet te harden en zonder werk kom je natuurlijk uiteindelijk nergens..
Jaaaajaa.. thuis beter worden en zó SNEL MOGELIJK weer terug!! Voor 6 december als 't ff kan.. hihi .. want dan gaat m'n second year visa van start!

Zonder pracht plan gaat Youkseloose niet op pad, dus met glinsterende ogen op naar Australisch Nederlandse Defqon 1 !!
Via, airlie beach, Rainbow beach, fraser island, nimbin, byron bay! Ja, de east coast zonder cairns!
Hoppppaaaaaa FREE LIFE!!

Ik denk dat jullie 't verhaal nu wel zat zijn..
Oh en ik het schrijven ook, dus dat avontuur komt in mijn volgende verhaal!! Heb tijd zat in 't vliegtuig over 1,5 week.. zo'n luttele 28 uur! Yehaaa!!

Oké Doei !

--------------------------------------------

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

No longer to be poisoned by civilization he flees, and walks alone upon the land to become lost in the wild. *Christopher Mcandless*

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 6582

Voorgaande reizen:

04 December 2015 - 04 December 2016

The Australian dream!

Landen bezocht: